Menu

پرسشهای متداول

پرسش های متداول ارباب رجوع از اداره امور فناوری های مكانیزه 
کشاورزی سازمان و پاسخ آن
سؤال: آيا برای خريد تراکتور به دهياری وام پرداخت می شود؟
پاسخ: به كليه اشخاص حقيقی و حقوقی كه در بخش كشاورزی فعاليت دارند در صورتی كه واجد شرايط باشند وام خريد تراكتور تعلق می گيرد شرايط و ضوابط خريد تراكتور به مديريت های جهاد كشاورزی اعلام شده است

سؤال: برای دریافت تسهیلات خرید تراكتور و كمباین و ادوات كشاورزی باید به كجا مراجعه نمایم ؟
پاسخ: ‌مدیریت جهاد كشاورزی شهرستان – واحد مكانیزاسیون

سؤال: شرایط و ضوابط دریافت تسهیلات تراكتور و كمباین چیست ؟
پاسخ: داشتن اراضی زراعی و یا باغی به میزان لازم برای كشاورزان ، داشتن گواهینامه برای رانندگان حرفه ای ، دارا بودن حداقل تعداد 50رأس دام برای دامداریها، دارا بودن پروانه تأسیس معتبر در زمینه مكانیزاسیون كشاورزی برای واحدهای مكانیزاسیون كشاورزی و سایر شركتهای واجد شرایط 

سؤال: برای دریافت سوخت مورد نیاز ماشین آلات كشاورزی و ... باید به كجا مراجعه و چه مداركی مورد نیاز می باشد ؟
پاسخ: با ورود به سامانه tejaratasan.ir توسط كامپیوتر های شخصی و یا مراجعه به دفاتر خدمات اینترنتی با ثبت نام در سامانه و درخواست فرآورده های نفتی دفترچه مالكیت تراكتور و یا كمباین را در زمان ثبت نام اسكن می نمایند.

سؤال: برای راه اندازی تشكلهای مكانیزاسیون باید به كجا مراجعه و چه مراحلی را باید طی نمائیم؟
پاسخ: مراجعه متقاضی به یكی از شركتهای خدمات مشاوره ای و فنی مهندسی محل اجرای طرح و ارائه درخواست كتبی مبنی بر ایجاد واحد مكانیزاسیون كشاورزی در منطقه
مراحل انجام كار:
- استعلام شركت خدمات مشاوره ای و فنی مهندسی از مدیریت جهاد كشاورزی شهرستان در خصوص نیاز منطقه به تاسیس واحد و احراز صلاحیت متقاضی
- در صورت تائید مدیریت شهرستان شركت خدمات مشاوره ای و فنی مهندسی نسبت به موارد ذیل اقدام می نماید:
1- بازدید از زمین محل اجرای طرح بمنظور مناسب بودن آن از نظر موقعیت ، محصور بودن، مساحت جهت نگهداری ماشین آلات و ادوات پیش بینی شده و دارا بودن سند یا اجاره نامه معتبر
2- اخذ كلیه مدارك مورد نیاز ذیل از متقاضی
3- بررسی كلیه مدارك متقاضی و مطابقت با اصل آن
4- تهیه طرح توجیهی فنی ،اقتصادی و اجتماعی متناسب با شرایط منطقه و بر اساس فرمت موجود در مدیریت جهاد كشاورزی شهرستانها
5- ارسال كلیه مدارك متقاضی به سازمان نظام مهندسی كشاورزی و منابع طبیعی استان و اخذ تعرفه پیش بینی شده از متقاضی
مدارك مورد نیاز:
1- فتوكپی اساسنامه و آگهی تاسیس جهت واحد های حقوقی ( لازم است در برگ آگهی تاسیس در قسمت موضوع شركت،فعالیت مرتبط با مكانیزاسیون كشاورزی قید گردیده باشد و حتما یكی از اعضای شركت فارغ التحصیل كشاورزی با اولویت رشته ماشینهای كشاورزی یا مكانیزاسیون باشد)
2- فتوكپی شناسنامه ( صفحه اول ) ، كارت پایان خدمت و مدرك تحصیلی ( در خصوص واحد های حقوقی از كلیه اعضاء)
3- طرح توجیهی فنی و اقتصادی
4- فتوكپی سند یا اجاره نامه محل اجرای طرح
5- تائیدیه مدیریت جهاد كشاورزی شهرستان در خصوص بلامانع بودن تاسیس واحد 

سؤال: برای دریافت تسهیلات سرمایه در گردش واحدهای ساخت ادوات و ماشین آلات كشاورزی باید چه مراحلی را طی نمایم؟
پاسخ: 1- عضویت در انجمن سازندگان ادوات و ماشینهای كشاورزی 
2- محصول یا محصولات تولیدی مورد نیاز بخش باشد 
3- تأییدیه كیفیت ساخت از مراجع ذیصلاح داشته باشد
4- تسلیم درخواست به انجمن سازندگان 
5- معرفی متقاضی به بانك توسط سازمان جهاد كشاورزی پس از تخصیص اعتبار مربوطه

سؤال: علت تأكید بر توسعه خاك ورزی حفاظتی چیست و چه مزایایی دارد؟
پاسخ: بمنظور حفاظت از منابع آب و خاك و محیط زیست و كاهش هزینه ها
مزایا: 
1 - اصلاح خاك
2 – كاهش هزینه با صرفه جویی های كارگری ، انرژی ، زمان و هزینه های ماشین آلات و صرفه جویی در مصرف سوخت و . . .
3 - جلوگیری از آلودگی محیط زیست 
4 - حفظ رطوبت خاك و جلوگیری از تبخیر 
5 - پیش رس كردن محصول با توجه به كاهش زمان تهیه زمین و آماده سازی بستر بذر زودتر از روش معمول
6 - دسترسی بیشتر گیاه به مواد غذایی با توجه به معدنی شدن ازت و مواد آلی خاك در دراز مدت و كاهش نیاز كودی 
7 - افزایش مواد آلی خاك و حاصلخیزی آن 
سؤال: مراحل دریافت گواهینامه تراكتور چیست ؟
پاسخ:
1- مراجعه متقاضی به مدیریرت جهاد كشاورزی شهرستان و ارائه درخواست 
2- شركت در دوره سرویس و نگهداری تراكتور و اخذ گواهی مربوطه
3- معرفی متقاضی از طریق مدیریت جهاد كشاورزی به راهنمایی و رانندگی شهرستان جهت آزمون و اخذ گواهینامه ویژه تراكتور

سؤال: برای دریافت گواهینامه كمباین باید به كجا مراجعه كنم و چه مراحلی دارد ؟
پاسخ:
1- مراجعه به مركز آموزش جهاد كشاورزی و ثبت نام جهت شركت در دوره آموزشی بمنظور اخذ گواهینامه مهارت كمباین 
2- مراجعه به راهنمایی و رانندگی و ارائه مدارك مورد نیاز جهت آزمون و اخذ گواهینامه ویژه كمباین
پرسش های متداول ارباب رجوع از مدیریت ترویج کشاورزی

سؤال: اهم فعالیتهای واحد کارشناسی امور زنان روستایی چیست؟
پاسخ:
1- نیازسنجی ، برنامه ریزی و انجام توافقات به منظور اجرای دوره های آموزشی – ترویجی ویژه زنان روستایی و تسهیلگران زن
2- تهیه وتدوین پروژه های اشتغال زا ویژه زنان روستایی
3- نظارت بر روند اجرای طرح ها ، پروژه ها و دوره های آموزشی و سایر فعالیت های مرتبط با زنان روستایی
4- اجرای طرح تسهیلگران شامل: جذب، سازماندهی و آموزش
5- زمینه یابی ، تشكیل و نظارت برپروژه صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی 
6- اجرای طرح مراكز رشد و كارآفرینی روستایی
7- توانمندسازی و ساماندهی تعاونی های زنان روستایی
8- همكاری های مشترك درون بخشی (عشایر- شیلات- اموردام و ...) و برون بخشی مانند استانداری ، دانشگاه علوم پزشكی ، اداره بهزیستی و....
9- شناسایی ، انتخاب و معرفی زنان تولید كننده برتر روستایی
10- شركت درنمایشگاه های كشوری ، استانی و ارائه دستاوردهای زنان روستایی
11- برگزاری همایش ها ‌و دوره های آموزشی ویژه كارشناسان سایراستان ها و شهرستان ها

سؤال: پروژه های اشتغالزا ویژه زنان روستایی شامل چه پروژه هایی است؟
پاسخ: پروزه های بخش کشاورزی شامل زراعت ، باغبانی ، امور دام و شیلات ، صنایع تبدیلی و... که از آن جمله می توان به کشت زعفران ، ایجادکارگاه خانگی پرورش قارچ صدفی ، کشت گیاهان دارویی ، پرورش دام وطیور ، پرورش ماهی دراستخرهای دومنظوره کشاورزی ، پخت نان خانگی ، فرآوری و بسته بندی سبزیجات و میوه جات و... اشاره کرد.

سؤال: پروژه های اشتغالزا در این بخش ویژه چه افرادی می باشد؟
پاسخ: با توجه به این موضوع که هدف کمک به درآمد خانوار روستایی می باشد مجریان این پروژه ها زنان کم درآمد و یا سرپرست خانوار روستایی می باشند و تعیین این افراد با کارشناس ترویج مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان (باتوجه به نیازسنجی انجام شده و تامین اعتبار) می باشد.

سؤال: روند اجرای پروژه اشتغالزا ویژه زنان روستایی چگونه است؟
پاسخ: اعلام نیاز ازطرف ترویج مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان به مرکز استان(واحدکارشناسی امورزنان روستایی سازمان جهادکشاورزی) و انجام توافقات با شهرستان درصورت تامین اعتبار 

سؤال: نیاز به اجرای پروژه اشتغالزا ویژه زنان روستایی چگونه تعیین می شود؟
پاسخ: ارزیابی کارشناسان جهت اجرای پروژه مذکور باتوجه به پتانسیل منطقه ، وجود افراد واجدالشرایط و اعلام آمادگی ازسوی متقاضیان

سؤال: نحوه حمایت دولت ازپروژه های اشتغالزا چگونه است؟
پاسخ: آموزش و راهنمایی کارشناسان جهت اجرا ی پروژه ، تامین لوازم و تجهیزات مورد نیاز طرح در حد میزان اعتبار موجود (بنابراین مشارکت مجری الزامی است) 

سؤال: واحد کارشناسی امورزنان روستایی برگزارکننده کدامیک ازدوره های آموزشی است؟
پاسخ: دوره های آموزشی بخش کشاورزی شامل زراعت ، باغبانی ، امور دام و شیلات ، صنایع تبدیلی ، منابع طبیعی نظیر کشت زعفران ، پرورش قارچ ، اصول تبدیل و نگهداری مواد غذایی ، پرورش طیور ، پرورش ماهی ، کشت سبزی و صیفی ، پرورش گل های آپارتمانی و ...

سؤال: دوره های آموزشی كه امور زنان ترویج برگزار می كند شامل چه افرادی می شود؟
پاسخ: فقط زنان روستایی را شامل می شود.

سؤال: جهت گذراندن دوره های آموزشی چگونه باید اقدام کرد؟
پاسخ: زنان روستایی در صورت نیاز به گذراندن دوره های آموزشی بخش کشاورزی ، از طریق مددکاران روستایی و یا مرکز خدمات جهاد کشاورزی به اداره ترویج شهرستان اعلام و با توجه به نیاز منطقه ، توافق با مرکز استان این دوره ها اجرا و در غیر این صورت جزء برنامه های سال آتی قرار خواهد گرفت. 

سؤال: چگونه می توان از زمان و مکان اجرای دوره های آموزشی ویژه زنان روستایی اطلاع یافت؟
پاسخ: مراجعه به اداره ترویج مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها

سؤال: مراحل صدور مجوز فعالیت به شرکت های خدمات مشاوره ای ، فنی و مهندسی کشاورزی چیست؟
پاسخ:
1- تقاضای کتبی شركتی كه دارای اساسنامه با عنوان فعالیت در بخش كشاورزی و حداقل دارای 3 نفر فارغ التحصیل در رشته های کشاورزی که عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان باشند و ارائه آن به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستانی که می خواهند در حوزه عمل آن شهرستان فعالیت نمایند.

2- اعلام نیاز كتبی توسط مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مربوطه ، بر اساس تشکیل کمیته اجرایی استقرار شبکه آن شهرستان به سازمان جهاد كشاورزی استان.

3- ارائه گواهی مبنی بر عضویت شركت مورد نظر در سازمان نظام مهندسی كشاورزی و منابع طبیعی استان به كمیته برنامه ریزی 

4- اخذ موافقت كمیته استانی برنامه ریزی استقرار شبكه در خصوص تصویب درخواست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان که بر اساس تشکیل کمیته اجرائی استقرار شبكه شهرستان اعلام گردیده است .

5- توضیح اینكه شركت ها در هر قالب (سهامی عام - سهامی خاص- تعاونی) به شرط داشتن شرایط فوق می توانند مجوز فعالیت خدمات مشاوره ای فنی مهندسی در بخش كشاورزی دریافت نمایند.

سؤال: شرایط سرباز جهت امریه در جهاد کشاورزی چیست؟
پاسخ:
1- داشتن مدرک تحصیلی کشاورزی
2- نداشتن سابقه خدمت قبلی
3- نداشتن غیبت سربازی
4- داشتن فرصت 4 ماهه بین تاریخ اعزام و اقدام به پذیرش
مراحل انجام کار برای جذب سرباز:
مراجعه و اخذ اعلام نیاز از مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و معرفی به استان
تحویل مدارک مورد نیاز توسط مشمول به سازمان که شامل:
1- معرفی نامه از جهاد کشاورزی شهرستان (یک سری)
2- کپی مدرک تحصیلی (چهار سری)
3- کپی برگه اعزام به خدمت (چهار سری)
4- کپی شناسنامه و کارت ملی (چهار سری)
5- عکس (چهار قطعه)
طی کردن مراحل اداری:
تحویل مدارک به ترویج ، امور اداری ، حراست ، گزینش

سؤال: در ارتباط با اشتغال زائی استفاده از كودهای آلی و یا ورمی كمپوست چگونه باید عمل كرد؟
پاسخ: با توجه به سرمایه و محل كارگاه و نیروی انسانی و بازدید اولیه كار با حداقل سرمایه شروع می كنیم.

سؤال: وضعیت سیستم آبیاری قطره ای براي یک هكتار باغ چگونه است؟
پاسخ: در این مورد باید بررسی شود و باید گفت كه براي یک هكتار باغ قطره ای اصلاً از نظر اقتصادی صرفه ندارد چرا كه برای یک هكتار تقریباً هزينه ای برابربا 3 تا 5 هكتار را دارد.

سؤال: طرح مصرف بهینه آب چه اهدافی را دنبال می كند؟
پاسخ: این طرح در حقیقت صرفه جوئی آب در حالت كاربردی است که بايد ما با استفاده از روش های مختلف آبیاری و یا تغییر بافت و ساختمان خاك و یا اصلاح حاصلخیزی آن میزان مصرف آب را كاهش داده و در نتیجه راندمان بالا می رود و كارآيی نیز افزایش می یابد.

سؤال: حشره پسیل گون بیشتر در چه مناطقی باعث می شود و اكنون چه وضعیتی دارد؟
پاسخ: این حشره كه در حال انقراض است بیشتر در منطقه پادنای سمیرم و پشت كوه فریدونشهر وجود دارد.

سؤال: پروژه (IPM/FFS) چیست؟
پاسخ: این حروف برگرفته شده از جمله (INTEGRATED PARTICIPATORY PRODUCTION AND PROTECTION MANAGEMENT WITH FARMERS FIELD SCHOOL ) می باشد كه به معنای " ( مدیریت جامع تولید و حفاظت از محصول به شیوه مدرسه در مزرعه است "

سؤال: اهداف اصلی از اجرای پروژه IPM- FFS چیست؟
پاسخ:
- تولید محصول سالم 
- افزایش در آمد در تولید 
- حمایت از دشمنان طبیعی آفات 
- بازدید و مراقبت دائمی مزرعه از كاشت تا برداشت
- كارشناس شدن كشاورزان

سؤال: شیوه های بكار گرفته شده در سایت های این پروژه چگونه است؟
پاسخ:
- بررسی فیزیولوژی گیاه
- روشهای زراعی برای سلامت و افزایش محصول
- كاربرد عوامل موثر در حفاظت محصول
- مدیریت حاصلخیزی و تغذیه گیاهی
- مدیریت آب
- مدیریت شناخت و بررسی آفات – بیماریها و علف های هرز و سایر عوامل محدود كننده توسط كشاورزان
- مونیتورینگ مزرعه 
- تجزیه و تحلیل اقتصادی

سؤال: چگونگی ثبت نام و عضویت در طرح بسیج سازندگی و هجرت چگونه است؟
پاسخ: عضویت در طرحهای بسیج و هجرت و ثبت نام آن با سازمان بسیج سازندگی می باشد كه با مراجعه به آن سازمان و ثبت نام در هنگام شروع پروژه ها با افراد بسیجی تماس گرفته شده و در عرصه های كشاورزی بكار گرفته می شوند. در پروژه هجرت كه همه ساله در فصل تابستان اجرا می گردد خاص دانش آموزان و دانشجویان و فارغ التحصیلان می باشد كه بیشتر به منظور پر كردن اوقات فراغت این افراد در فصل تابستان است. بخشی از هزینه های مربوط به طرح توسط سازمان جهاد كشاورزی و بخشی از آن توسط سازمان بسیج تامین و پرداخت می گردد.